~ $aYaNg KaMu -Wendu Kamu~


Daisypath Anniversary tickers

Pengikut Saya....tQ...

Friday, October 29, 2010

Bandar Ikan Patin || Graduasi Dekwan || Drag Race

Esok pagi aku akan berangkat ke Temerloh...mahu menghadiri Hari Graduasi Dekwan..cadangannya mahu berangkat seawal 530pagi...tapi kata Dekwan...awal sangat...lebih kurang jam 6pagi..sesuai la...keadaan jalanraya juga masih tidak sibuk...tenang pemanduan... *senyum*

ayah berada di sini...dengan aku...menghadiri mesyuarat di Sepang...esok dia akan berangkat balik ke Kedah...malam ini aku keluar...membeli famous amous untuk adik-adik aku...biskut kegemaran mereka...tiada di Kedah biskut ini....jadi...terpaksa beli di sini...

Ada sesuatu yang memeranjatkan juga...nantikan ya...!!!! *senyum*

Selepas Hari Graduasi Dekwan...aku akan balik secepat mungkin ke Kuala Lumpur..mahu ke Litar Sepang pula..menyaksikan Drag Race bersama si dia...pertama kali ini mahu menonton Drag Race...

agaknya aku teruja atau tidak ya? *senyum lagi*

jadikah mahu menonton Drag Race ini?



sumber gambar semuanya dari Mama Google



maafkan orang jika orang tidak memberi respon yang baik semasa menonton Drag Race ini..

The Other Guys

oohh...oohh..sangat tidak seronok bagi aku..sungguh membosankan...sudahnya aku tidur sahaja di dalam panggung..kepala juga masa itu..sudah mula pening-pening...adoiiii...

menonton cerita ini kerana mahu memenuhi hajat si dia... *senyum* sekali sekala menurut kata si dia..tidak salah bukan...selalu kata aku sahaja mahu dituruti...

cerita ini mengisahkan kehidupan 2 orang polis...yang itu sahaja aku ingat...yang lain-lain 1 pun tidak ingat...dan tidak tahu hujung pangkal cerita...mahu lebih lanjut..pergi menonton sendiri..atau pun tanya pada rakan-rakan yang sudah menonton cerita ini...

aku cadangkan..jangan pergi menonton cerita ini...

ada bahagian lawak kah>? ada juga...tapi tidak mampu untuk membuat aku tersenyum mahupun tergelak...

aku pergi menonton wayang kerana aku mendapat tiket percuma dari GSC Cinema...sempena hari lahir aku yang lepas...aku tebus sahaja...ini tiketnya...




maafkan orang atas sebab kesihatan
yang tidak berapa mengizinkan...

Wednesday, October 27, 2010

Beg Tangan Baru? || Menyihatkan Sayangku

oohh..iya...petang semalam..balik saja dari kerja aku singgah ke rumah rakan baik...dia sekarang sibuk menjual beg tangan...kalian boleh melawat di sini..jika berkenan...sambar la satu...tekan di sini ya...

aku memang bekenan dengan 1 beg ini...tapi bila tengok keadaannya...kecil sangat..tidak muat untuk menyimpan khazanah alam aku di dalamnya...makanya aku berkenan dengan beg yang ini...aku dah mengubahsuai sedikit beg tangan ini...*senyum*


pagi tadi...mahu servis kereta..banyak yang sudah tidak kena dengan sayangku ini...perlu diberi ubat supaya sihat semula...aku menelefon bengkel kereta :

aku : hello...saya mahu buat temujanji..
miss : untuk servis ya? hari apa?
aku : aah servis...hari ini...sekarang...
miss : pagi sudah penuh...petang ada la..
aku : alaaa..memang tiada kekosongan langsung?
miss : nombor kereta apa ya?
aku : WUC 1*1*...
miss : ok lah..kalau pagi pukul 1130 boleh?
aku : hurmmm..ok lah...
miss : terima kasih...
aku : sama-sama

pertama kali ini terjadi..selalunya jika aku telefon masih terdapat kekosongan...tetapi malangnya hari ini...tiada kekosongan buat aku...*sedih*....aku pun bergegas siap..dan pergi ke pejabat...jam 900pagi sampai pejabat *ekekekek*...
jam 1100pagi...aku keluar semula...terpaksa..selalunya..tidak begini...aku servis pagi..masuk lewat dalam jam 1030 pagi..hari ini..sudah jadi 2 kali kerja pula...huh...

sampai di bengkel..aku di layan dengan baik sekali...di sakat..itu sudah mesti...aku mengadu itu dan ini berkenaan sayangku...mereka memulakan kerja...aku puas hati...cuma?
aku mengadu berkenaan tingkap...mengapa ya bila di depan mekanik itu...tingkap sayangku..sihat seperti biasa...aduhaiiii...malu aku dibuatnya...tidak mengapa...sudah berjanji dengan mekanik Bob...dia menyuruh aku datang semula sekiranya ada bunyi-bunyian tersebut...*senyum*...selesai masalah...
tayar sayangku ditanggalkan...untuk membetulkan semula keseimbangan dan penjajaran...hampir sejam lebih..kereta aku siap...aku pun kembali semula ke pejabat...

segala yang aku buat..semua tidak kena...gara-gara tidak sabar mahu bercuti esok...*ketawa*...



mahu ke mana ya?

Tuesday, October 26, 2010

gemok

dapat panggilan telefon dari mama...

mama : salam..buat apa? sibuk? dah lama tidak menelefon mama?
aku : wslm...sibuk juga..maaf...Dr. mahu pergi Jerman..banyak kerja...
mama : oh..ya mama lupa...
aku : hurmmm...
mama : diet macam mana...? masih teruskan...?
aku : aah..diet lagi la...kenapa?
mama : ayah tegur...kaklong dah gemok balik...
aku : erk...(huwaaaaaaa)
mama : diet la balik..sayang..badan tu dan cantik hari tu..ni dah gemuk balik...
aku : ermm..baik...

ye...sememangnya aku gemuk semula....*ketawa*...kerana makan nasi ikut sedap perut..dengan makan macam-macamnya...sebab tu perut buncit.....*nangis kuat-kuat*....perghhh..perlu diet kaw-kaw ni...aduiiiii...sebab sudah di tegur oleh ayah.....*masam*




orang memang dah gemuk balik kan...?

Cerita Seronok...~mahu Marah!

pada hari sabtu yang lepas...aku dan rakan-rakan pergi ke The Mines untuk menonton wayang...maklum sahaja di sana...orang ramai...hari Sabtu bukan...redha sahaja...jika ada ruang letak kenderaan yang kosong...ada la...rezeki namanya...

aku pun masuk la ke tempat letak kereta yang biasa aku pergi...pusing punya pusing tiada juga rezeki kami...akhirnya...terdapat sepasang kekasih ini...cina...aku mengikut mereka dari jarak dekat...(mahu tahu di mana kereta mereka) akhirnya mereka perasan kehadiran kami..dan menunjukkan satu arah...kehadapan...

makanya...kami pun menunggu mereka keluar dari ruang letak kenderaan itu...selesai mereka keluar....aku baru sahaja masukkan gear kepada D...dan tiba-tiba...datang satu kereta proton saga sedan...jenis lama...meluru masuk...aku dan rakan-rakan terkesima....(waktu ini aku menekan hon sekuat dan selama mungkin)......

rakan : eh..kenapa ni?
aku : pahal lak kereta ni?
rakan 1 : laaa..tiba-tiba saja...
aku : kurang ajar betul...jangan cari pasal dengan aku...
rakan : oiii...orang dah bagi isyarat mahu masuk di situ la...(cakap dalam kereta sahaja)
aku : kurang ajar
rakan 1 : pasai pa depa ni...?
gambar dari makcik google

aku depankan kereta...menghalang kereta itu keluar...seperti gambar di bawah...bayangkan volvo di bawah ialah kereta aku...kereta putih ialah kereta mamat kurang ajar tu...

gambar dari pakcik google...

reaksi orang di dalam kereta...kekasihnya mahu turun..di suruh oleh si lelaki...tapi si gadis takut...dipaksa juga...tapi menutup semula pintu akhirnya...aku dalam masa itu, sudah turun dari kereta mahu berjumpa dengan si lelaki...dalam waktu itu...si lelaki sudah mengundurkan keretanya sedikit demi sedikit...sehingga makin hampir dengan kereta aku...huh..>!

sudah la buat salah..kurang ajar lagi...

aku masuk semula ke dalam kereta...mahu beri ruang pada mereka untuk mengosongkan ruang letak tempat kenderaan itu....hurmmmm...*mengeluh*....

begitu rupanya sikap anak remaja sekarang...mungkin baru memperolehi lesen memandu...mahu tunjuk lagak agaknya...jangan ingat semua pemandu perempuan lemah...kaum lelaki boleh buat sesuka hati...

hurmmm...tidak sempat untuk mengambil nombor pendaftaran kereta dan gambar juga..marah punya pasal..sudah tidak ingat semua itu...



dia pergi konvoi waktu ini..

jadi macam nie?~ ada cerita seronok?


ini gambar terbaru jari aku...kenapa jadi macam ni...
makin hitam pula..bila mahu baik... *masam* sob sob sob...
nasib baik tidak sakit lagi...senang untuk buat kerja....

aku ada cerita seronok yang hendak dikongsikan...nantikan ya...?!


jadikan mahu bercuti...?

Monday, October 25, 2010

~Cuti-cuti Cinta~

aku sudah menonton cerita ini bersama rakan-rakan...

dapat mencuitkan hati aku walaupun.....hurmmmmm...

cerita ini mengisahkan :

Eava Eliana...lakonan Nora Danish...seorang anak hartawan...anak kepada Tan Sri (lakonan Zaibo) dan Puan Sri (Azizah Mahzan)....juga sudah bertunang dengan Remy lakonan (Zed Zaidi)..

satu hari Eava pergi ke pejabat Remy...kira-kira macam melakukan pemeriksaan mengejut...waktu Remy sedang bermesra dengan seorang wanita...kaki perempuan Remy ni...Eava nampak..kecewa lalu membawa diri ke Morib....


Dia tinggal di hotel Morib selama beberapa hari..tanpa memaklumkan kepada siapa pun...tibanya di bilik hotel..ada sahaja yang tidak kena...di panggilnya Pengurus Hotel, Mahmood lakonan cat Farish)....lalu En.Mahmood menyuruh pekerjanya mengemas bilik Eava...tetapi tetap juga tidak berpuas hati...iyalah...hati sedang marah bukan? orang lain menjadi mangsa....


begini kot ejaannya...Pous....dan Malik...sudah puas mengemas bilik tersebut...tapi tetap juga Eava tidak berpuas hati...En.Mahmood terserempak dengan Omar Rudy...lakonan Farid Kamil...mohon bantuan bantuan Omar...untuk melayan pelanggan cerewet itu...

iya...dalam cerita ini..aku mahu sahaja menampar muka Eava...menyampah aku...mengada sangat...tahu lah anak orang kaya...tapi jangan buat orang sesuka hati...huh...yang jadi mangsa...Omar...

Mahu pergi ke laut di waktu cuaca tidak elok...Omar sudah menghalang..mahu juga pergi...sudahnya terkandas di pulau...di tuduhnya pula Omar sengaja mahu berdua-duaan dengannya..perasan tak sudah....


sewaktu terkandas..mereka mengenali hati budi masing-masing...akhirnya jatuh cinta...tetapi masing-masing menafikan...keluarga Eava mula risau..dan pergi mencari Eava...mereka pergi ke rumah Omar...Remy turut serta...ikut hati..mahu sahaja aku sepak muka Remy...huh...


akhirnya mereka diselamatkan oleh Malik, Pous dan Kriss...rakan Omar di hotel...Pous ada hati pada Omar..tetapi Omar menolak cara baik....En.Mahmood pula ada hati dengan Kriss..akhirnya mereka bercinta juga...

Remy dan Eava agak-agaknya jadi kahwin atau tidak ya?

Apa kesudahan bibit-bibit cinta Eava dan Omar...bersatukah mereka...?

tonton sendiri jika mahu tahu...

ini tiket wayang..bukti aku menonton cerita ini...





sengaja mahu menonton wayang...

~Jangan Pandang Belakang Congkak 2~

hurmmm...cerita ini buat aku mengeluh seketika...sangat rugi aku rasa...aku pergi menonton bersama si dia...cerita ini dipilih aku...*semestinya cerita ini tidak seronok*

cerita ini mengisahkan :

2 orang sahabat lakonan...Lan Pet Pet(Punai)..dan Cat Farish(Cat)...

Mereka ini dihantui mimpi ngeri..semuanya berkisarkan hantu...jadi untuk menghilang gangguan tidur tersebut...mereka pergi mencari bomoh yang sesuai...pelbagai bomoh yang mereka temui...tapi satu pun tidak mendatangkan hasil...

akhirnya...suatu hari..muncul...arwah atuk mereka...menyuruh mereka mencari bomoh bernama Wak Ketari..mereka pun pergi mencari bomoh tersebut di utara tanah air...dan berjumpa juga...Wak Ketari mempunyai seorang anak gadis..lakonan Nora Danish...

Wak Ketari menurunkan ilmu kepada mereka berdua..pada masa ini pelbagai perkara yang berlaku...kelakar ada...yang tiada motif juga ada...huh...

Mereka ada menyimpan saka yang diingin oleh Azlee dan Lisa Surihani (maaf, watak mereka dalam cerita ini telah aku lupa)...lakonan Lisa Surihani...tenggelam dek kerana munculnya Nora Danish...

pelbagai cara mereka lakukan untuk mendapatkan saka tersebut....akhirnya tetap juga tidak menjadi milik mereka...mereka gagal...dan kehidupan berakhir di rumah orang tua..*ketawa*

Punai dan Cat juga tidak dapat Nora Danish..apa yang penting..mimpi yang sering menggangu mereka sudah tiada...banyak aksi yang tidak logik dan tiada motif bagi aku...

sangat rugi... *masam* shaheizy sam juga tiada...memang sangat tidak seronok...

ini tiket sebagai bukti aku menonton cerita ini...






lainkali...sila pilihkan cerita di panggung untuk orang...

~Magika~

pada hari bila ya...sudah tidak aku ingat...

aku dan rakan pergi menonton cerita ini di panggung...iya..cerita ini berjaya mencuit hati aku dengan lawak jenaka dari para pelakon ternama suatu tika dahulu...

cerita ini mengisahkan :

seorang budak bernama Malik...bagi aku dia seorang yang murung setelah kehilangan ibunya..menjadi seorang yang agresif...

pada suatu hari...Malik tidak berpuas hati dengan kakaknya..dan melarikan diri ke dalam hutan...di pendekkan cerita...terjatuh ke dalam perigi buta...akhirnya Malik timbul sebatang sungai...kelilingnya dipenuhi dengan wanita cantik yang muka mereka semua sama...orang bunian itu..di lakonkan oleh Maya Karin...

sambil itu dia diperhatikan oleh Pak Pandir lakonan Aznil...langsung Malik di bawa ke rumah Nenek Kebayan...lakonan Ziana Zian (mmuuaaahh sayang dia)...Nenek Kebayan ada pembantu...apa namanya ya...hurmmm...*berfikir* Awang Kerdil mungkin...sebab pelakonnya rendah sahaja...

Si kakak mencari adik...lokanan Diana Danielle...dia juga terjatuh ke perigi yang sama berjumpa dengan Pak Pandir....*ketawa* aku seronok dengan cerita ini...pelbagai watak ada...usaha menyelamatkan Malik...dilakukan si kakak dan Badang@Bad...lakonan Mawi...

pelbagai lagi watak akan dijumpai..antaranya...
Mahsuri(Vanida Imran)..
Lembing Awang Pulang ke ......(apa ya..., aku lupa)[Norman Hamkim],
Bawang Merah.(Leya HotFm)..Bawang Putih...(Amani),
Hang Tuah dan rakan-rakannya...(Senario),
Mak Andeh....(Raja Azura),
Puteri Gunung Ledang...(Ning Baizura),
Orang Minyak..(Nabil),
Penunggu Tasek Chini....(M Nasir).....


sumber gambar semua aku perlolehi dari sini...

semua menyanyi...seronok...ada perkara mesej tersirat yang ingin disampaikan..mesej cinta juga ada...pemandangan sangat cantik...banyak rintangan yang perlu mereka lalui untuk keluar dari dunia bunian itu..

bahagian yang kelakar juga ada....*ketawa*
akhirnya..mereka semua selamat...cuma Si Kakak@ayu...rindu pada Bad....*senyum*
tidak rajin untuk mengulas panjang...kerana cerita ini telah lama...jadi kepada yang tidak menyaksikan cerita...amatlah rugi... *senyum*


nantikan pula..jangan pandang belakang congkak 2 dan cuti-cuti cinta...




kenapa cerita yang dipilih oleh orang tidak seronok...*masam*

Cuti~~Sudah Gaji~~Beli bEg tangan

usai menghantar Dekwan ke Sungai Besi...aku kembali ke pejabat...dan mengirimkan pesanan ringkas untuk si dia....
aku : kerja ?
si dia : ya...kenapa?
aku : agak-agak ada rasa nak cuti tak?

si dia : huhuhu...ada la sikit-sikit...

aku : orang ingat nak cuti la...rabu atau khamis..nak cuti tak?

si dia : ada apa-apa program ke?

aku : hurmm..saja nak cuti...kalau dua-dua cuti...pergi merayau la...
si dia : pergi buat pasport nak tak?

aku : ok je..kad pengenalan dah ok ke?

si dia : nanti telefon JPN semula...kalau tak siap lagi..kita pergi merayau la...

aku : boleh saja...
si dia : sekarang juga orang isi borang cuti...

aku : ekekekeke :P

si dia : nanti jangan tak jadi pula...

aku : jadi la...bos orang waktu ni pergi Jerman...(ada lagi ayat lain...tidak boleh dinyatakan di sini...akan memudaratkan aku...*senyum*)
si dia : oraitt

aku : deal

makanya...aku akan menghilangkan diri pada hari Khamis ini...meneman si dia pergi membuat pasport...(apa-apa pun...kerete perlu di servis terlebih dahulu)

selesai berbalas pesanan ringkas...aku menyemak baki gaji di dalam bank...hurmmm...ada sikit saja untuk perbelanjaan...aku perlu berjimat buat masa ini...ingin memenuhkan semula bank yang satu lagi...



sedang berfikir mengenai itu...aku berjalan-jalan ke blog
rakan baik...akhirnya...teringatkan perniagaan yang dijalankan...lantas aku berjalan di blog perniagaannya itu...dia menjual beg tangan...boleh lihat di sini...sudah ada beg tangan yang aku minati...*ketawa*


baru sahaja berniat untuk berjimat cermat...akhirnya....lalalallalla...tiada komen...!



*SENYUM*




baru sahaja pergi konvoi...sudah terasa jauh....
jangan pergi jauh-jauh lagi ya?

Kekanda Adinda



apa-apa hal pun..layan ini dulu ya...


jadi?

Saturday, October 23, 2010

patah hati~~~ tabah kan hatimu kawan...

hurmmm...aku rasa terpanggil untuk bercerita mengenai ini setelah berjalan di blog (rakan baik)...kalau mahu bercakap hal ini..sampai bila juga tidak akan habis..biar aku kongsikan dengan kalian...

pada umur aku 17tahun...selepas habis SPM..aku baru kenal apa itu cinta...sungguh bahagia apabila ada insan yang menyayangi kita...bagai terasa di dunia ini hanya ada dia dan aku...iya...nasihat orang tua juga aku pernah endahkan tika dalam lamunan ini...

hampir 3tahun menjalin cinta...kami berpisah...atas kemahuan aku...sewaktu itu aku sedang menempuh peperiksaan akhir di politeknik...tidak tahu mengapa aku terlalu inginkan perpisahan...bukan kerana bosan...aku sendiri tidak mengerti...

sepanjang tempoh 'edah'.....aku seperti orang hilang arah tujuan...depan keluarga aku berlagak gembira seperti biasa...tetapi apabila berhadapan dengan rakan-rakan...aku gagal menahan SEDIH...RINDU...SEBAK...terhadap bekas kekasih...

sehinggakan jika aku berjalan-jalan di bandar kuantan...setiap tempat yang pernah kami pergi...aku tidak mampu untuk menjejakkan kaki di situ seorang diri...aku akan menangis semahunya di situ..kerana teringatkan kenangan lalu....aku tidak kuat pada waktu itu..aku terlalu lemah...

hidup aku jadi tidak menentu...serba tidak kena...sering menangis...sering merasa rindu yang teramat sangat...sehingga rasa tidak mahu hidup lagi di dunia ini....pernah juga mahu menutup pintu hati untuk lelaki..kerana terlalu kecewa dengan perpisahan itu...

makan pakai aku..tidak lagi aku ambil peduli...mujur ada kawan yang mengambil berat...bimbing aku..bina semula semangat aku...terima kasih kawan...NOOR AZLINA...jika tiada dia..aku tidak tahu bagaimana mahu mencari jalan keluar dari kekecewaan ini...

jemput jengah ke blog (rakan baik) aku ini...berikan semangat kepada dia...


lama kelamaan...aku terbiasa dengan keadaan itu.....niat untuk menutup pintu hati untuk lelaki..aku abaikan...kerana aku tahu...itu semua di luar kuasa aku...aku pulihkan diri aku dengan berkawan...membaca ayat-ayat motivasi...dan muhasabah diri kembali..kembali kepada yang ESA...mohon di kuatkan semula kekuatan yang ada...ada hikmah segala ini berlaku...

-nasihat orang tua jangan di abaikan...
-jangan terlalu yakin dengan pasangan yang belum menjadi milik kita..
-berkasih kerana sayangkan Allah...bukan berkasih kerana sayangkan manusia...
-muhasabah diri sepanjang berkawan...
-mohon petunjuk dariNYA..adakah dia orangnya yang akan menjadi peneman sepanjang hayat...

oohhh...terlalu banyak yang aku pelajari...

akhirnya....kini...aku lebih bahagia...

yang membuatkan aku lebih kuat setelah membaca ayat ini...

"Allah menemukan kita dengan orang yang salah terlebih sebelum menemukan kita dengan orang yang betul adalah kerana mahu kita menghargai apa itu kehidupan berkasih sayang dan mengajar kita supaya lebih menghargai diri sendiri, segala yang berlaku ada hikmah di baliknya"

kawan...aku harap luka kau cepat sembuh...makan masa itu dah mesti ...aku juga mengambil masa hampir 4tahun hidup sendirian sebelum menjalin ikatan yang baru....tabahlah kawan..aku sentiasa mendoakan kamu...aku sentiasa berada di sampingmu....cari lah aku jika perlu...

ceriakan hidup kamu demi keluarga bukan orang lain...



terima kasih kerana sudi menjadi pengubat luka di hati ini...

Sibuk - ~~Tidak boleh beri kerjasama dari dulu hingga KINI...

salam...

semalam aku begitu sibuk sehingga tidak sempat untuk bercerita di sini...iya...panggilan telefon dari mama juga aku tidak jawab..maaf ya mama...(aku sudah menghubungi mama semula)...panggilan dari dekwan juga tidak aku jawab...(juga aku sudah menghubunginya semula)...

sampi di rumah...terus mandi...berehat...dan tertidur...

telefon bimbit aku berbunyi..

dekwan : kaklong, abang dah sampai Bandar Tasik Selatan ni.
aku : hurmm..ok..(mata pejam)
dekwan : abang turun Serdang ye...
aku : iya..(pejam mata lagi)

bagai di kejut oleh sesuatu...aku cepat-cepat bangun..bersiap...memandu ke Serdang....baru sahaja sampai di simpang untuk keluar ke jalan besar...telefon bimbit aku berbunyi lagi...

dekwan : kaklong kat mana?
aku : dalam perjalanan..mahu ke Serdang.
dekwan : abang dah sampai Serdang ni..
aku : ek? (pelik, cepat betul dia sampai) tunggu sekejap ya..
dekwan : ok...

aku memandu ke Serdang dengan tenang...dek kerana tidak mahu melayan perasaan marah...hendak tahu aku marahkan siapa...?

imbas kembali...
(berlaku semasa aku lelapkan mata semula, selepas mendapat panggilan dari dekwan)

aku : (sambil pejam mata,masa ni..memang tidak mampu untuk membuka mata..kerana terlalu mengantuk...) ambil dekwan boleh? berani tak?
makcik : pergi la ambil...(sambil dia sedang bersantai di atas kerusi..membelek telefon bimbit)
aku : hurmmmmmmm (diam, memalingkan muka menghadap lantai...)

beberapa saat selepas itu, aku terus bangun dan bersiap...huh...! tidak boleh beri kerjasama dengan aku kah? aku betul-betul tidak larat untuk membuka mata...apa salahnya jika pergi mengambil dekwan...itu juga mahu di jadikan isu...

sudahnya..malas aku layan kerenah dia...


maaf...terlalu mengantuk malam tadi...

Thursday, October 21, 2010

Imbas Kembali

Bangun pagi gosok gigi,
cuci muka terus mandi,
pakai baju minum susu,
salam ayah dan ibu..

Zaman kanak-kanak...
Mak ayah kejut, terus bangun sebab takut kena rotan, kena renjis air kat muka.. bangun solat subuh. lepas solat tu kalau rajin baca alQuran.. lepas baca alQuran, pakai kasut sekolah, pergi sekolah. kalau yang xsekolah, sambung tido xpun buat kerja rumah atau kerja sekolah..

zaman kanak-kanak...kalau mama ayah dah kejut banyak kali...tak bangun juga...akan sampai la hujan buatan mama...*senyum* (terkenang zaman kanak-kanak dulu) cukup payah aku hendak membuka mata apabila pagi menjelang tiba....tetapi hasilnya seperti sekarang...sekali panggil sahaja nama panggilan aku...aku sudah boleh membuka mata dengan mudahnya...

Zaman meningkat remaja...
Masa ni ramai yang dah pergi sekolah asrama.. xdehal la nak bangun sebab warden, abang2 dan kakak2 senior gegar bilik, ketuk pintu kuat2, sepak2 katil soh bangun pergi solat berjemaah kat surau.. kalau yang sekolah harian, sila baca zaman budak.. kalau jenis yang punctual, memang akan bangun sendiri, set alarm subuh pukul berapa, then bangun macam biasa.

zaman meningkat remaja...masa ini pula..berada di asrama..aku juga mudah untuk bangun awal...tiada siapa yang akan bangunkan aku..kecuali peneman setia..iaitu JAM LOCENG...masih aku ingat..berwarna biru..kecil sahaja...

Zaman remaja kaw2...
Dah start masuk belajar kat university. menyewa di rumah sewa atau duduk dalam kolej. zaman paling liat aku rasa.. tido lewat giler. alasan nak siapkan assignment. ok xpe, yang penting leh bangun pagi sebab niat dah baik.. ni yang tido lewat sebab ada meeting malam2 buta dengan kawan katil sebelah menyebelah. xpun main daun terup. confirm esok pagi terbabas subuh, qada' la jawabnya. itupun kalau ingat.

zaman remaja kaw2...zaman ini pula memang aku tak nafikan...masa tidur..memang tidak menentu..ada kalanya..sehingga ke subuh..masih belum melelapkan mata..hanya kerana ingin menyiapkan tugasan...tetapi...bangun awal pagi...itu dah mesti...lagi bagus jika tiada kelas seawal 8 pagi...dapat juga melengahkan mata dan menikmati tidur...tapi jika jam 8pagi ada kelas....makanya...terus sahaja mandi..dan bersiap...tiada masa untuk fikirkan tidur...selesai kelas...jam 5 petang sudah berada di rumah...terus qada sahaja tidur...(tidur berbaju kurung...) *senyum*

Zaman berkerjaya...
Masing2 dah ada komitmen sendiri.. nak cari duit, nak kumpul duit untuk masa depan. masa ni ramai yang dah sedar apa itu erti kehidupan. bibir sentiasa mengucapkan kata2 syukur kepada Allah terhadap rezeki yang diterima. nak x nak, bangun pagi itu satu kemestian sebab x bangun pagi, maknanya rezeki dan pahala untuk hari tu kurang.

zaman berkerjaya...bangun awal pagi..masih belum boleh sendiri..acap kali aku dikejutkan oleh makcik...mungkin sebab aku tinggal bersama makcik..jadi rutin harian makcik mengejutkan aku bangun tidur setiap pagi adalah MESTI baginya....*ketawa* iya...aku tidak nafikan..selagi aku tidak mendengar suara makcik..selagi itu lah aku akan tidur...*gelak kuat* mengada sungguh kan...sudah di biasakan begitu...harap nanti aku boleh ubah...

Zaman berumahtangga...
Setiap pasangan ada tugas dan tanggungjawab masing2.. bila si suami x bangun pagi, si isteri yang kejutkan dan sebaliknya. 'abang, bangun pagi solat subuh. ok sayang, jom solat berjemaah. panggil anak2 sekali.'.. anak2 masa ni melalui zaman budak. kalau x bangun, kena renjis air di muka.

Zaman di hari tua...
Rumah kata pergi, kubur kata mari.. masa tidur semakin berkurangan. dulu 8 jam sehari, sekarang 4 jam. kadang2 tidur x lena disebabkan masalah kesihatan. bangun awal pagi tu dah menjadi kebiasaan. ambil wuduk dan terus menghala ke masjid, berjemaah dan meminta keampunan dariNya di atas dosa2 kita yang lampau.

dua zaman ini aku belum lalui...harap-harap nanti...bakal suami (siapa ya) aku juga begitu..boleh mengimamkan aku dan anak-anak pada setiap waktu solat...ini tentu membahagiakan...aku menanti saat itu..

sumber tampalan ini aku perolehi dari sini...

tulisan berwarna ungu itu adalah pandangan peribadi aku...

boleh mejadi suami seperti yang orang mahukan itu?

Kelam Kabut? Tidak Juga


entah la...aku sendiri tidak tahu mengapa dengan aku hari ini...

telefon bimbit tertinggal...kedua-duanya pula tu...ada di bawah bantal strawberi... :(

sarapan pagi yang makcik buat juga aku tidak sempat untuk menjamah...

itu pun baru aku teringat setelah ditanya oleh makcik...semasa dalam perjalanan ke pejabat....

makcik : kaklong...makan tak telur tadi?
aku : ya allah...tak..patut la rasa cepat saja siap hari ni....makcik buat ke telur separuh masak tadi?
makcik : buat la...
aku : kejap lagi..perut meragam la ni...tak sarapan..
makcik : -------

mengapa ya? apa masalah aku hari ini...?

> bangun pagi = awal
> tidur = awal
> makan = ambil yang sepatutnya...

jadi tiada apa yang kurang...aku sendiri tidak mengerti...fikiran bercelaru mungkin....



mengapa ya jadi begini...?

Wednesday, October 20, 2010

PENGUMUMAN

PADA HARI AHAD YANG LEPAS....

AKU MENGALAMI KECEDERAAN...
TEMPAT KEJADIAN :
HENTIAN SEBELAH HICOM (si dia...tolong betulkan...di mana kejadian ini berlaku)


WAKTU KEJADIAN :

PETANG AHAD...


YANG TERLIBAT :
PINTU KERETA
& JARI AKU...

entah macam mana ya...jari aku boleh terkepit pada pintu kereta...hurmm..aku juga musykil...*usap dagu*.... aku ceritakan kembali...
aku : owang nk k*n*i**g....(oh..maaf..bahasa agak kasar) carikan toilet...
si dia : iya lah..nak berhenti la ni...

sesampai di hentian tersebut...aku pun turun dari kereta...pintu di buka..dan aku menutupnya kembali...tiba-tiba...ADUHHH...SAKITNYA...aku terus ke tandas...

dalam tandas...berdiri menghadap cermin...

aku " aduhh...sakitnya..macam mana boleh terkepit ni..."(dalam hati risau..takut kuku menjadi hitam...nanti tidak lawa...tidak langsung fikirkan kesakitan yang bakal aku lalui...)


selesai tugas di tandas...aku pergi ke kereta...masuk sahaja dalam kereta...
aku : jari owang sakit...*muka masam*
si dia : kenapa..?

aku : sepit pintu... *nak nangis*

si dia : laa..pintu mana...?
aku : pintu kereta...*tahan nangis*

si dia : meh tengok...lahaiii..macam mana boleh kena ni...? patut la tadi masa kunci kereta pintu tak rapat...(sambil urutkan dekat ibu jari...tiup-tiup sikit..untuk kurangkan rasa sakit aku)
aku : sakit la...sakit ni...nanti kuku jadi hitam tak..? bengkak tak...? macam mana nak buat kerja nanti...kuku hitam tak lawa...tak nak..tak suka...lama tak kuku ni hitam...? macam mana nak hilangkan hitam ni...? kenapa jadi macam ni...tak nak...tak suka...*NANGIS esak-esak*

si dia : alaa...sikit je ni...tahan la..nanti kita cari ais...letak kat jari ni..biar darah tu cepat beku..nanti cepat baik...
aku : nanti kuku tak lawa...
*nangis lagi*
si dia : dah la..sikit je ni...tahan sikit..ok...?

aku : ye la..
(sambil lap airmata dengan selendang yang memang ada dalam kereta aku)

si dia meneruskan perjalanan...

aku : lama tak kuku ni hitam...? kenapa macam ni...? kuku hitam tak lawa la...(sambil pegang dan tengok di tempat yang sakit)
si dia : haa..usik la...pegang lagi kat situ...biar nanti kuku tu hitam lama-lama...lambat baik..

aku : ye la..tak usik la..orang biarkan je...

gambar terbaru...
si dia : eeii..dia ni..kenanya sikit je...nangis macam budak-budak..orang kena lagi teruk tau..kena dengan silinder...lagi sakit...tu sikit je...dah nangis...
aku : sakit la..tak pernah kena...pertama kali ni...
*muka masam*


bila orang bertanyakan kepada aku...bagaimana boleh terjadi kejadian itu..aku menjawab...
"tak tau lah..tau-tau dah sakit..."

iya...sungguh..aku tidak tahu bagaimana ianya boleh terjadi..



terima kasih atas keprihatinan kamu...

Baju Korporat

baju ni..kalo tidak salah aku..kami tempah pada 2 bulan yang lepas..kalo salah..maafkan aku ya...baju ini kami sarungkan ketika ada syaraha inugral...Professor di tempat aku bekerja ini...

bertemakan merah hitam ya...

aku tertarik dengan ini....
gambar sepanjang syarahan berlangsung...aku tiada..kerana aku berada di pejabat...


comel kah saya ?

Makan Lagi

tampalan kali ini mahu bercerita tentang makan-makan bersama rakan pejabat...

hajat di hati mahu meriahkan suasana sahaja...tidak sangka pula akan dibelanja sempena hari lahir aku dan ida..

terima kasih ya...~!

KAK LIZA dan GEE...
baru perasan la...selama menyepi ini...aku banyak makan rupanya...*ketawa*



asyik sahaja dengan makan kan?