~ $aYaNg KaMu -Wendu Kamu~


Daisypath Anniversary tickers

Pengikut Saya....tQ...

Monday, December 27, 2010

Jika Dahulu Begini...Tetapi Sekarang.....??!

"ILMU tanpa ADAB lahirkan MANUSIA biadap"

sedang aku kebosanan melayan bila agaknya akan berahkir hari isnin ini...aku terjumpa senaskah majalah lama...MILENIA MUSLIM....oohh keluaran Disember 2009...hampir genap setahun majalah ini...

aku mengambil majalah ini kerana tertarik dengan tajuk "RM3000 masih tidak cukup, Fobia hidup di bandar besar"

hurmmm...tidak aku nafikan...sekarang ini perbelanjaan semakin meningkat...aku yang hidup bujang ini pun sangat terasa akan situasi tersebut..ini kan pula orang yang sudah berkeluarga....ermmm...entahlah...sampai bila-bila situasi ini tidak akan berubah...selagi tiada 'perubahan'...lakukanlah mana yang termampu...

tetapi kali ini bukan mahu bercerita tentang itu...mahu bercerita tentang tajuk yang mula-mula aku letak di atas...sekali pandang aku terus tertarik...terus membaca isi kandungan artikel tersebut...hurmm...aku setuju 101 peratus...

lihat sahaja situasi di sekeliling kita....

jika dahulu...
mak ayah menjegilkan mata...
anak-anak sudah bagaikan penyu...
mahu di sembunyikan kepala...kerana takut...


tetapi sekarang...
mak ayah menjegilkan mata...
anak-anak melawan..
malah lagi besar jegilnya...


jika dahulu...
sekali mak ayah cakap..
JANGAN...anak-anak..
tidak akan sama sekali melakukan perkara yang di kata JANGAN itu...


tetapi sekarang....
makin di larang...makin menjadi...
(sudah besar lah kononnya,mahu merasakan sesuatu yang baru)


jika dahulu...
mak ayah tunjuk sahaja rotan ataupun penyangkut baju mahupun tali pinggang...
anak-anak sudah menggigil ketakutan...


tetapi sekarang....
anak-anak lebih hebat...
sehingga sanggup menikam mak ayah sendiri...


jika dahulu....
bla bla bla...banyak lagi...tidak mampu aku tuliskan...


tetapi sekarang...
bla bla...banyak lagi...tidak mampu aku tuliskan...


bagi aku...

anak-anak sekarang terlalu manja...sehingga tidak boleh di tegur langsung...walau sepatah...masing-masing diberikan ilmu setinggi Universiti lulusan dalam atau luar negara...tetapi hasilnya tidak semenggah...hurmmm...malah lebih bijak dari mak ayah nya..

apakah mereka tidak ingat..dari mana datangnya duit untuk menyara mereka belajar...hasil titik peluh siapakah?? mereka hanya masuk ke kelas yang lengkap berhawa dingin mahupun kipas...tidak mengapa ianya cukup selesa untuk seorang pelajar...tidak langsung memikirkan sebarang masalah...bila tiada duit..telefon sahaja mak ayah...minta masukkan duit..kerana ingin makan...huh!...makan kah atau berbelanja sakan?

aku memang nampak situasi ini di sekeliling aku..tidak terkecuali adik-adik aku...hurmm..aku risau kiranya tingkah laku mereka begitu...

mak ayah bergolok gadai menjual itu dan ini...untuk bagi anak itu segulung SIJIL, DIPLOMA mahupun IJAZAH...jika tinggi lagi DOKTOR FALSAFAH....tetapi si anak..hampir lupa..di mana kaki berpijak..di mana langit di junjung...kesian mak ayah...

tercapai cita-cita si anak...jika mak ayah mahu menegur....jawapan balas yang di terima...'' mak apa tahu? duduk di kampung''...pedih hati mak apabila mendengar itu...hurmmm...

jadilah manusia yang penuh ilmu di dada dan tinggi adabnya...
bukan menjadi manusia yang penuh ilmu di dada...adabnya tiada...

hurmmmm...buat perubahan mana yang boleh....

mak ayah tinggi darjatnya...jangan sesekali membelakangkan mereka...dengar kata mereka untuk hidup yang cerah masa depannya...dan juga senang dunia akhirat...

belajar cara menghormati orang tua...atau orang yang lebih tua....diam mereka tidak bermakna mereka setuju...perlu bijak memahami apa di dalam fikiran mak ayah...

cukup panjang tulisan kali ini...maafkan aku...sedikit beremosi...




maaf ganggu kamu sedang bekerja...

No comments: