~ $aYaNg KaMu -Wendu Kamu~


Daisypath Anniversary tickers

Pengikut Saya....tQ...

Monday, January 3, 2011

Selamat Hari Lahir Ayah

hari ini genap usia ayah 55 tahun...
ayah diberi nama MURIZAN HUSAIN...dilahirkan di Baling, Kedah....

berkahwin dengan JAMALIAH ALI...

dikurniakan 4 orang cahaya mata...
2 lelaki dan 2 perempuan...
dahulunya ayah seorang yang garang...hampir setiap hari aku di marahinya...mungkin aku juga terlalu nakal...

masih aku ingat...

tika umur aku sekitar 9 dan 10 tahun...musim itu sibuk bermain permainan baling tin...aku juga tidak ketinggalan...balik sahaja dari sekolah agama...letak basikal depan pintu rumah..bukak tudung...ganti baju kurung...sembahyang secepat yang mungkin...(hebat aku masa ni) *ketawa* dan....terus keluar bermain....dari jam 5 petang hingga 730 malam...

sumber gambar:google

selesai makan malam....mata sudah mula layu...kerja sekolah terbengkalai...(kerja sekolah matematik) aku memang lemah dalam subjek ini...tambah lagi dengan sifir...memang aku susah hendak mengingati angka-angka tersebut...sudah di ajar banyak kali..tidak juga ingat...

malam itu kemuncaknya...ayah menengking aku...


"pergi ambil tin-tin kosong dekat belakang tu...bawa sini...!!!"

aku pun pergi...mengambil guni tin kosong tu...(aku menjadi tukang simpan tin)...dengan muka cembeng...air mata bergenang...aku membawa tin itu depan ayah...

"keluarkan semuanya..!!!...masa main petang tadi...tak ingat kerja sekolah...!!!!!"

aku pun keluarkan semua tin yang ada...

Nah...!! belajar matematik malam itu...dengan tin-tin kosong dan rotan buluh yang memang akan hinggap di jari dan badan aku...padan muka aku...


sumber gambar:google
ada lagi ceritanya...

keputusan akhir tahun sudah keluar...kad laporan di bawa pulang ke rumah...mahu di tunjukkan kepada ayah....saat ini yang paling menggerunkan...takut ayah marah lagi...ayah perlu menandatangani kad laporan tersebut untuk di hantar semula kepada cikgu keesokan harinya...

selesai solat maghrib rasanya...ayah sedang menonton televisyen...aku menghulurkan kad laporan...ayah melihat untuk beberapa ketika...tiba-tiba kad laporan itu terbang..di depan aku ya...perghhh...hati aku bagai di siat-siat...dendam juga wujud di dalam hati tika itu...


apa salah aku..bukan teruk sangat keputusan aku..cuma ada B dan C untuk salah satu matapelajaran...bukan banyak...hanya SATU....itu pun kad laporan aku tidak mahu di tandatangani...hurmmm.... pandang sini la ayah....

apabila aku semakin menginjak dewasa...aku semakin faham...apakah tujuan ayah menjadi garang begitu...terbukti..aku telah menjadi seorang yang berguna di masa kini....terima kasih ayah....lihat tu..bukan main susah...

jika dahulu ayah seorang yang garang...tetapi tidak kini...sudah nampak sifat penyayangnya yang selama ini tersembunyi...juga sudah mengambil berat perihal anak-anaknya...untung adik-adik aku kini...tidak perlu mendengar suara pekikan ayah yang menakutkan...tidak perlu merasa lagi kesakitan rotan buluh...tidak perlu lagi berasa takut dengan ayah....cuma kadang-kadang mereka akan rasa apa yang aku rasa dahulu...ishhh..ayah ni...sini la...

tetapi tidak mengapa...kerana garangnya ayah dahulu...kini sudah bertukar milik...turun kepada aku dan DekWan...harapnya..Syahmi dan Mimi...lebih menghormati ayah dan mama...

di kesempatan ini...saya NURSYAZWANI BT MURIZAN... ingin mengucapkan Selamat Hari Lahir....semoga :
> panjang umur dan di murahkan rezeki...

> kekal sihat sepanjang masa
> tabah menghadapi segala dugaan yang datang

> dilimpahi keberkatan dariNya...

> terus kekal menjadi ayah yang terbaik di hati SYAZWANI, SYAZWAN, SYAHMI dan SYAMIMI
> terus kekal menjadi suami terbaik buat JAMALIAH...


untuk pengetahuan ayah...kami sayang ayah...mmmuuuaaahhh

akhirnya...sempurna...boleh pun..

untuk pengetahuan..ayah bukan lah seorang yang suka bergambar seperti aku...*ketawa*






senyum gembira

No comments: