~ $aYaNg KaMu -Wendu Kamu~


Daisypath Anniversary tickers

Pengikut Saya....tQ...

Friday, February 11, 2011

Mesir 'MELETOP'

aku sangat tertarik dengan artikel ini...iya ramai yang sudah maklum akan krisis ini...tetapi aku tetap ingin berkongsi...

LIHATLAH DUNIA...

apabila ISLAM Bersatu...

Rakyat Mesir mengangkat tangan tanda bantahan ketika mendengar ucapan Presiden Hosni Mubarak yang disiarkan secara langsung menerusi televisyen ketika berhimpun di Dataran Tahrir, Kaherah semalam. Mubarak mencetuskan kemarahan apabila berkata beliau akan menyerahkan kuasa kepada Naib Presidennya, Omar Suleiman tetapi penunjuk perasaan kecewa apabila menjangkakan pemimpin itu akan meletak jawatan selepas keadaan bertambah genting dua minggu lalu.

AFP melaporkan…

Kaherah: Pemimpin utama pembangkang Mesir, Mohamed ElBaradei memberi amaran semalam bahawa negara itu akan “meledak” dan meminta tentera supaya menyokong orang ramai selepas Presiden Hosni Mubarak enggan meletak jawatan.

Puluhan ribu rakyat berkumpul di tengah Kaherah Khamis, menaruh harapan supaya Presiden itu mengumumkan dia akan meletak jawatan tetapi sebaliknya mendengar bahawa Mubarak menyerahkan kuasa Presiden kepada Timbalannya, Omar Suleiman.

Mereka dijangka melancarkan tunjuk perasaan terbesar di Mesir hari ini bagi menuntut supaya Mubarak melepaskan jawatan dengan segera selepas dia menyerahkan kuasa kepada Suleiman tetapi enggan meletak jawatan.

Sambil menyifatkan ucapan Mubarak sebagai “penipuan” besar, ElBaradei memberitahu CNN bahawa penunjuk perasaan “amat marah” kerana apa yang mereka harap supaya Mubarak menyerahkan kuasa kepada kerajaan perpaduan akan membawa Mesir ke arah demokrasi.

“Tiada seorang pun rakyat Mesir yang bersedia untuk menerima Mubarak atau timbalannya. Apa yang saya bimbangkan kini akan mencetuskan keganasan,” katanya.

ElBaradei meminta pihak tentera supaya menyelamatkan negara itu daripada huru hara..

Kredit penuh : di sini...


*Ya Allah..kau bantulah saudara kami di sana...selamatkan lah mereka...bukakanlah hati tentera mereka supaya bersatu dengan rakyat untuk menumbangkan pemimpin yang angkuh itu..*

No comments: