~ $aYaNg KaMu -Wendu Kamu~


Daisypath Anniversary tickers

Pengikut Saya....tQ...

Wednesday, December 26, 2012

Kahwin dengan Restu vs Kahwin tanpa Restu?

ermmm....
macam mana aku nak cakap ya?

aku pagi-pagi tadi terbaca kisah si fazurina tu...kahwin lari...dengan alasan dia penah mintak nk kawen sebelum ni...tp mak dia x bg...sebab tak suka dengan pilihan dia...ermmmm...

tiba-tiba aku rasa macam terkena dekat batang hidung aku sendiri pulak kan...aku pun kalo diikutkan setahun lepas dah pun berkahwin...tp ada halangan dari keluarga kan...itu tandanya belum tiba jodoh aku...

tp syukur alhamdulillah...dipermudahkan oleh Allah segala-galanya urusan ini...walau pada mula agak susah dan berat seperti hampir menuju jalan buntu...orang kata dengan niat yang betul dan ikhlas...insyaallah Allah akan bantu...

beginilah kan...

hati orang tua sememangnya keras...sememangnya payah untuk dipujuk atau tidak kena pada caranya...aku akui memang susah....kes fazurina tu...x pe la mak nya yang tak setuju...kes aku ni...ayah aku yang tak setuju dengan alasan dia tersendiri...ermmm...

bg aku...si lelaki tu kena lah pujuk dlu keluarga fazurina tu...tu baru orang kata gentleman...ni kalo dibiarkan je..sampai boleh bawak kawen tanpa pengetahuan keluarga sendiri...itu bagi aku tak betul lah kan...walaupun dah tak ada ayah...mak kena tahu...penat mak ngandungkan kita 9 bulan lam perut...tak nk biar cmtu je...tak kira lah sape jadi wali kau pun...mak kne tahu...

lelaki tu kena tough dari segi minda dia...kalo dia berani keputusan camni...aku tak tahu lah nk cakap apa...

aku dlu tu...tak ada pulak sampai nak kawen lari...en.tunang cuma pesan...kita bagi masa untuk kedua-duanya...insyaallah semua nya...cuma cepat dengan lambat je...kita pun kena usaha sama...pujuk hati org tua...ubah mana yg orang tua tak berkenan...

so...aku berpegang dengan yg itu...syukur alhamdulillah...semuanya okay...dan ambil masa hampir setahun lebih juga untuk ayah terima en.tunang...ya..memang makan masa yang memang lama..bukan kejap-kejap...setiap mak mahukan yg terbaik untuk anak dia...setiap ayah mahukan pelindung yang hebat untuk anak dara dia...semua gadis kena faham tu...

cuma kalo lepas ni..ada lg kes-kes cmni...aku berharap..agar lelaki lebih matang dari si gadis...apa2pun aku doakan semuanya bahagia..Insyaallah..



kan?

No comments: